Hoogevoeligheid in ons onderwijssysteem

door | jun 18, 2021 | Blog | 0 Reacties

20% van onze bevolking is hooggevoelig. Gemiddeld genomen zitten er dus 5 hooggevoelige kinderen in een klas. Deze creatieve, snelle denkers, lopen geregeld vast in ons onderwijssyteem. Ondanks dat zij cognitief meestal bovengemiddeld ontwikkeld zijn. Is dat niet bijzonder, bijzonder treurig?

Een hooggevoelig kind geeft de voorkeur aan de functies vanuit zijn rechter hersenhelft. Hij is visueel ingesteld, legt gemakkelijk verbanden, zeer creatief, intuïtief en verbindend. Stuk voor stuk prachtige kwaliteiten die over het algemeen wat minder gewaardeerd worden in ons hedendaagse onderwijssysteem. 

Een systeem waarin informatie nog steeds voornamelijk auditief overgebracht wordt, waarin het aankomt op feitenkennis, automatiseren en beredeneren. Zonder strakke schema’s en een duidelijke structuur wordt het een hele uitdaging om te kunnen voldoen aan “de norm”. Het gevoel “te moeten voldoen” is al een uitdaging op zich voor het hooggevoelige kind. Om maar niet te spreken van al die sociale uitdagingen met onuitgesproken omgangsregels op en rondom het schoolplein. 

De indrukken gedurende een schooldag zorgen ervoor dat een hooggevoelig kind een aantal keer behoorlijk overprikkelt raakt. Om zijn spanning te kunnen reguleren zal hij zich afsluiten of niet meer in staat zijn impulsen te beheersen. Gedragingen die overeenkomen met gedragingen vanuit ADHD of een stoornis in het autistisch spectrum. Met de onwetendheid over hooggevoeligheid van de gemiddelde leerkracht, is de geboorte van een onterechte diagnose zo ontstaan met alle gevolgen van dien….

Gedurende de 25 jaar die ikzelf werkzaam ben in het basisonderwijs zie ik gelukkig een duidelijke ontwikkeling ontstaan. Daar waar een collega 10 jaar geleden nog mopperend in de koffiekamer kon sputteren: “hooggevoeligheid? Dat heeft die moeder vast zelf bedacht!” Zie ik nu dezelfde collega’s aanschuiven wanneer ik een workshop verzorg voor professionals over het hoogevoelig kind in de groep. 

Beetje bij beetje komt er meer erkenning voor het bijzonder creatief, snelle denkertje in ons soms wat verouderde systeem. Hier en daar worden voorzichtig wat interventies ingezet en uitgeprobeerd. 

Wordt het hooggevoelige kind eindelijk geZIEN, gezien om wie hij is met al zijn creatieve, visuele, verbindende en intuïtieve kwaliteiten. 

Laat hieronder een reactie achter

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees hier de laatste tips en ontwikkelingen omtrent opvoeding en gevoeligheid en hoe je je kind kunt begeleiden in uitdagende situaties.