Het nut van emoties

door | jul 7, 2021 | Blog | 0 Reacties

We vinden ze vaak maar wat lastig, zorgen voor ongemakkelijke situaties of het schaamrood op je kaken….Maar ze zijn er niet voor niets, integendeel, ze geven je belangrijke signalen: Emoties. Zo vertelt boosheid ons dat onze grens is bereikt, en verdriet dat iemand of iets ons raakt. 

Vele van ons hebben als kind niet écht geleerd om te gaan met lastige emoties. Waardoor het voor jou als ouder een hele uitdaging kan zijn om je kind hierin te ondersteunen. Een verdrietig of boos kind zorgt vaak bij ouders voor gevoel van ongemak waardoor het enige doel veelal is: het stoppen van deze lastige emotie. 

Emoties dragen bij aan de ontwikkeling en het welzijn van je kind. De letterlijke betekenis van het woord ‘emotie’ vanuit het Latijns ‘emovere’ betekent ‘doen bewegen’. Een emotie zorgt ervoor dat we in beweging komen of bewogen worden.

Wanneer een kind bijvoorbeeld op het schoolplein wordt gepest komt er een emotie op gang. Het kind voelt zich angstig of boos. De emotie zorgt voor beweging. Het kind komt voor zichzelf op, wordt boos, zoekt hulp of voelt zich verdrietig en huilt. Wanneer het kind deze emoties onderdrukt dan trekt hij zich terug. Voelt niet meer, krijgt buikpijn, wordt mopperig of laat compenserend gedrag zien door heel onverschillig en stoer te doen. Wanneer een kind in contacten geregeld faalervaringen opdoet, probeert niet meer te voelen, krijgt het een negatief zelfbeeld en durft niet meer voor zichzelf op te komen. Je kind komt als het ware steeds verder van zijn gevoel en zichzelf af te staan. Laat de ander en zichzelf continu over zijn grenzen gaan met alle gevolgen van dien…We hebben onze kinderen dus te leren dat emoties ons iets te vertellen hebben…

Bij het reguleren van emoties zijn twee stappen van belang: 

1: Erkennen van emoties:

Wij als ouders, hebben een grote rol bij het uiten van emoties. Wij kunnen het voorbeeld geven, het kind toestaan te voelen wat hij/zij voelt. Hierbij helpt het om het gevoel te erkennen. Erkennen betekent niet dat je erin mee moet gaan. Maar je benoemt de emotie die het kind laat zien zonder er een oordeel aan te geven. Je kunt dingen zeggen als: “ik zie dat je heel boos bent”  of, “je bent heel erg verdrietig, zie ik”. Het erkennen zorgt ervoor dat kinderen zich gezien en begrepen voelen, waardoor het ze beter lukt om lastige emoties te reguleren. Benoem hierbij dat dit gevoel weer voorbij gaat. Je bent niet je emotie maar je hebt je emotie en dit verdwijnt weer! 

2. Emoties benoemen:

De volgende stap is het benoemen van het gevoel. Laat je kind zeggen wat hij/zij voelt. Het uiten van emoties is belangrijk. Wanneer het benoemen lastig is kun je je kind ook laten tekenen of kun je gebruik maken van allerlei emotiespelletjes. Kinderen moeten leren hoe vorm te mogen geven aan hun emoties. Soms is het nodig dat ze alternatieven aangeboden krijgen, bv wanneer je boos bent mag je niet tegen de deur schoppen of je broertje slaan, maar je mag wel op de grond stampen of in een kussen slaan. Het helpt kinderen enorm wanneer jij ook je emoties toont en benoemt. Kinderen leren zoveel meer van hetgeen je ze laat zien dan dat je ze vertelt

Wanneer kinderen leren dat gevoelens er mogen zijn, te luisteren naar de boodschap erachter, zullen zij veel beter in staat zijn emoties te reguleren en op te groeien tot evenwichtige volwassenen. 

Tijdens de coaching trajecten leren we kinderen en hun ouders op een positieve manier om te gaan met lastige emoties. 

Laat hieronder een reactie achter

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees hier de laatste tips en ontwikkelingen omtrent opvoeding en gevoeligheid en hoe je je kind kunt begeleiden in uitdagende situaties.